الأربعاء، 17 أغسطس 2011

مصر تنادى فهل من مُجيب ؟

مصر تنادى فهل من مُجيب ؟  

 نادت  مصر شبابها : ساعدوني
  كثر الفســاد و الفقــر و الذل بأهلي فهل من ثائر ؟؟ هل من  مساعد .. هل من مُجيب ؟

جاء يوم 25 يناير و لبى شباب مصر و كافه أبنائها النداء من طفل يبلغ نحو 10 سنوات إلى عجوز في الثمانين و أكثر, عندمــا كنت في الميدان ليله النصــر في جمعه الغضب 28-1  شعــرت كأنني ولدت من جديد ... لأول مــرة في حيـــاتي أشعـــر بالفخــر لأنني مصــرى  و أن المصريون حققوا  إنجازا عظيمــا غير الفوز بكأس الأمم الإفريقية .. كــان شعوراً لا مثيل له .. رأيت المصريين كافــه ! ... بكل طوائفهم 
مسلمين و مسيحين وطن واحد ايد واحده 
مسلمين ومسيحيين , أهلاوي و زملكاوي.. رأيت كافة الأطياف السياسية من إسلاميين و ليبراليين مرورا بالاشتراكيين  و العلمانيين الكل كان ينــادى " الشعــب يُريد إسقــاط النظــام " ... نفس النداء .. نفس الهدف ... نفس الروح ... لأننا في  نفس الوطن و لدينا نفس الجنسية  و نفــس الدم .. واليوم أشبه بالبارحــة .. 9 سبتمبر مصــر تنادى : سجنوا  أولادي  و حاكموهم  ظلماً وزوراً .. بيحكموهم  في المحاكم العسكرية و هما مدنيين  .. حتى لو ابني ظلمني و عصاني مش عــاوزاه يتحاكم عسكرياً عاوزاه يتحاكم محاكمه عــادله  ذي كــل النــاس و الشباب ولادي الى ذي الورد إلي بيقولوا كلمــه حــق يتحكموا عسكريــا ليه ..؟ و يتحاكموا ليــه أصلاً ياولادى بكرر ندائى فهل من مُساعد ... هل من مُجيب ؟
يا تري هنسمع نداء بلدنا و نفضل كــده ؟  نفــس النداء .. نداء الحرية و العــدالة الاجتماعيــة  يا ترى ياشباب  مصر هنلبى النداء و لا هنفضــل كل واحد فى فصيل و شايف التانى عدوه !! ... ليه و أحنا لينا نفس الهدف ؟!! " عيــش حرية عدالــة اجتماعية " !! ... ليه نبعد عن بعض ؟ ليه منرجعش روح الميدان من تــاني ؟ مسلم يصلى و مسيحي يحمى ظهره !! . هو دا الميعـــاد .. 9 سبتمبر 2011 ... جمعــــه لم الشمل و توحيد الصف ..جمعــه الوقوف ضد الظلم و ضد المحــاكم العسكريــة ... كــل واحد افتكر إن الثورة انتهت بسقوط الحــرامي يبقى غلطـــان .. مفيــش ثورة بتنتهى بعد 8 شهور !! .. هو مش سلق بيض !! .ثورة فرنسا استمرت 10 سنيين عشان إقامة العـــدل ... ياترى المصــري هيكافح لغاية فيين عشان حريتــه ؟ .. ولا هيستسلم للظلم إلي بقاله 60 سنـــه ,  مصــر تنادى فهل من مُجيب ؟.
ليه مننزلش ... أنا إسلامي و أنت ليبرالي .. شركاء وطن واحد  آه ممكن نختلف في أيديولوجيه  دا طبيعي ... لازم يبقى فيه اختلاف  لكن مايبقاش فيه خصومه و عداوة !! .. الإختلاف فى الرأي لا يُفسد في الود قضيه ... إلى بينا و بين بعض  أكبر من كل دا .. إلى بينا و بين بعض دم و كيان واحد  و أرض واحده  ....لازم نوحد الجبهة و نعرف عدونــــا إننا مستسلمناش .. وإننا كلنا " أسماء محفوظ , و محمد عبد الغنى و نور أيمن نــور و غيرهم و غيرهم من شباب مصــر إلى قالوا كلهم كلمه الحــق ... لازم يعرف عــدونــا إن الثـــــــــــــــــــــورة مستــــــــــــــمرة .. مصــــر كلها رجـــاله إلى عبروا و بنوا الهرم وبنوا السد .. وبهروا العالم بثـــوره على استعداد للدفــاع عن ثورتهم إلى ضحى  فيها فوق ال 4000  شهيد و مصــاب و ما خفى كان أعظم ...

الثورة الفرنسيه استمرت 10 سنوات



 آخر شهداء محمد مُحسن قال عن الشهداء آخر كلمه قالها " يانجيـــــــب حقهــــــــــم يا نمـــوت زيهم " فستجاب ربنا ليه ورزقه الشهــادة لما سأله احد الزملاء في موقعه العباسية شكلهم ناويين يموتونا قال " دى تبقى أحسن موته " هما دول  ولاد مصـــر ... الرجاله إلى بينزلوا مش إلي بيقعدوا علــى المكاتب و بيساوموا على دم الشهــداء ... أفيقوا يرحمكم الله ... 9 سبتمبر قـــــــــــادم يا مجلـــس ... أنا هنزل أدافع عن حقي و حــق كل شهيد و حــق كل مصري في انه يتحاكم قدام  محاكمة عادلة  مدنيه عاديه  عشان أحنا مش عسكـــر عشان نتحــاكم قدام محاكم عسكرية !! .
سامــــع أم شهيد بتنادي  أوعوا تنسوا حــــق ولادي  , أيد واحــــــــــدة , لا لمحاكمات العسكريــة و غيرها من الشعارات إلى لازم تترفع يــوم 9 سبتمبر ... لازم ننسى الخلاف  و نفهم قوي أن التفرق ضعف و الإتحاد قوه .. لازم نعرف أن كلنا مصرين وهدفنا واحد , أنا معنديش أى مشكله برغم كوني ليبرالي ديمقراطي إن الإسلاميين يمسكوا الحكم إذا أخذوا الأغلبية طلاما فيه نظــام عــادل و تبادل سلمى للسلطة  و صندوق انتخــاب و كل المصــريين ميختلفوش على دا  !! و لكن دا عمــــرة ما هيحصل  طول ما فيه ظلم ... أنا نـــازل البي النــداء يوم 9 سبتمبر عشـــان أطالب بإلغاء  المحاكم العسكرية للمدنيين و أوضح أن المصريين كلهم أيد واحـــده .
 مصـــر تنـــــــادى فهل من مُجيـــب ؟ .


تحيــــاتي ,
محمد نبيــل 

هناك تعليق واحد:

  1. فعلا حاجه صعبه جدا الاحكام العسكريه على المدنيين .. ربنا معانا

    ردحذف